Efter beslut vid årsstämman 2023 kommer föreningen utöka sitt samarbete med Sappa efter halvårsskiftet. Det innebär att Sappa kommer vara vår leverantör av såväl TV som bredband i fibernätet.
Fram till driftsättning av det nya avtalet gäller fortsatt att vårt nät är öppet för medlemmarna själva att välja bland det utbud som finns. Dock avråds medlemmar att teckna nya bindande avtal då vi under hösten kommer ha Sappa som helhetsleverantör.
Fiberboxen tillhör fastigheten och får inte flyttas eller lossas. Om boxen mot förmodan ändå måste flyttas på grund av exempelvis tapetsering, måste man som fastighetsägare själv kontakta Yngves Dialect eller Trollhättan Energi och dessutom bära de eventuella kostnader som kan uppkomma.
TV
TV-mottagaren ansluts till det TV-uttag som finns monterat i anslutning till fiberboxen. Efter att TV:n har blivit ansluten måste en kanalsökning göras för att basutbudet skall kunna visas.
Om man har frågor gällande aktuellt TV-utbud eller önskar beställa ytterligare kanaler kan man själv vända sig direkt till Sappa: https://www.sappa.se/tv/kanalpaket
Bredband och IP-telefoni
Övergång till Sappa kommer ske under hösten varför medlemmarna avråds från att teckna nya bindande avtal.
Felanmälan
Skulle det uppstå problem med TV, bredband eller IP-telefoni är det alltid en gyllene regel att jämföra med grannen. Det är alltid bra för våra felavhjälpare att veta om felet ligger högre upp eller om felet är hos en enskild fastighetsägare.
Visar det sig att grannarna inte har samma fel är det bra att starta om boxen genom att dra ut kontakten. Det kan lösa många problem.
Om felet kvarstår ska man kontakta sin tjänsteleverantör, som kan vara Sappa eller annan leverantör av TV, bredband och IP-telefoni.
TV & fiber